Alla inlägg den 2 mars 2010

Av Veronica - 2 mars 2010 08:33

Såhär har jag blivit behandlad utav unionens a-kassa, jag har säkert missat några händelser då det har varit himla mycket.Jag är trött, less och frustrerad över unionens terror, jag vill gärna ge upp, men jag behöver de pengar jag har rättigheter till då jag gått helt utan inkomst sedan oktober.


I maj 2008 fick jag med i unionens fackförbund och försökte även att gå med i unionens a-kassa.

Min chef och jag fick fylla i papper som vi sedan skickade till unionens a-kassa.

I juli fick jag ett brev ifrån unionen, en påminnelse om att jag skulle gå med i a-kassan, så vi fyllde i papperna en gång till och skickade dem till unionens a-kassa.

I september kom en ny påminnelse, om att jag fortfarande inte var med i någon a-kassa.

Så en tredje gång skickade vi in papperna till unionen.


I maj 2009 kom nästa brev från unionens a-kassa, att jag ännu inte var medlem i någon a-kassa.

Jag ringde dem och frågade varför jag då fått betala en avgift till deras a-kassa varje månad i ett år. De sa att de lagt dem pengarna på medlemsavgiften, vilket borde betyda att jag fått betala dubbel medlemsavgift i ett år. Men efter detta samtal så tog de bort a-kassa avgiften från mina efterföljande fakturor. De skulle titta vad som hade gått snett när jag försökte bli medlem och återkomma om en vecka. När det gått en månad så ringde jag dem, de skulle kolla upp saken och återkomma...

I september ringde jag dem igen och frågade hur det gick, de höll fortfarande på att kolla upp mitt ärende sa de. Jag ringde till unionens ombudsman och bad om hjälp, även de skulle kolla upp ärendet och återkomma.

I oktober 2009 blev jag då arbetslös, jag ringde till unionens a-kassa och frågade om de var färdiga, för nu behöver jag min a-kassa.. Nu sa de att de aldrig hade hört talas om mitt ärende, det fanns inga noteringar sa de.. Det fanns inget som jag kunde göra för att få några pengar, inte på nått sätt.


I januari 2010 läste jag på nätet att man även som arbetslös hade rätt att gå med i a-kassan och få en grundersättning, jag undrade varför de inte sagt något om det på unionens a-kassa.

Jag ringde dem och sa att jag ville söka grundersättningen, killen som svarade denna gång var väldigt hjälpsam (trodde jag) och berättade att i maj 2008 när jag försökte gå med i a-kassan första gången, så hade de problem med inscanningen, så massa papper hade försvunnit. ”Mina kollegor är väldigt fyrkantiga och vill inte erkänna det” sa han. Han skulle genast kolla om det inte gick att fixa, och han skulle återkomma senast dagen efter, det lovade han flera gånger, jag har fortfarande inte hört av honom..

Men jag ville ha den här grundersättningen så jag ringde upp unionens a-kassa igen och frågade vad de behövde för uppgifter för att jag skulle kunna bli medlem och söka den här ersättningen. De berättade att de behövde ett arbetsgivarintyg, intyg från arbetsförmedlingen att jag var inskriven där samt ett personligt brev om förklarade varför jag var arbetslös. Eftersom att de krånglat så mycket med mig tidigare så lovade tjejen på kundtjänsten att det skulle gå väldigt snabbt för mig att få mina pengar. Jag skickade in alla papper, arbetsförmedlingen skickade en signal till unionen att jag var anmäld som arbetssökande. Efter två dagar fick jag ett brev där det stod att de fått en signal från arbetsförmedlingen men att jag inte hörde till deras a-kassa. Jag ringde upp och frågade varför jag fått det brevet, det var tydligen för att jag inte hunnit bli inskriven ännu, men arbetsförmedlingen skulle INTE behöva skicka en ny signal då de skulle kunna se den första sedan.

Veckan därpå ringde jag och hörde om de fått alla papper, det hade de sa de, allt såg fint ut och det skulle inte dröja lång tid innan jag fick mina pengar. I slutet av samma vecka ringde jag igen, det såg fortfarande bra ut. Veckan därpå behövde de tydligen ett intyg från försäkringskassan där det skulle stå hur mycket jag fått av dem under året.

Jag ringde försäkringskassan och de skickade snabbt ut papperet. Jag väntade tre dagar, sedan ringde jag unionen, de hade nu fått alla papper och jag skulle samma vecka få ett besked om när mina pengar skulle betalas ut.


Den 15/2 skickade jag ett mail till unionens kundtjänst. Det skulle ta 3 arbetsdagar innan jag skulle få ett svar.


17/2-10 Idag kom det ett brev där det stod att de inte fått något personligt brev utav mig, jag var inte anmäld som arbetssökande och de tyckte att jag skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen samt att de undrade från vilket datum jag sökte ersättning. Arbetsförmedlingen kunde inte skicka någon ny signal utan fick istället skriva ut ett papper, så nu hoppas jag verkligen att unionens a-kassa accepterar det papperet. Jag skickade samtidigt in mitt personliga brev för andra gången, tjejen på kundtjänst sa att det var för att se om man hade ett giltigt skäl till att vara arbetslös.


18/2-10 idag kom en faktura, jag ska betala den högsta a-kasse avgiften (256 kr/månad) den högsta avgiften är för dem som tjänar minst 19000:-/mån. Jag hade när jag arbetade 17100:-/mån, nu har jag 0, och borde därför få betala den lägsta a-kasse avgiften.


19/2 -10 ringde unionen om min faktura, fakturan var på 715 kr, jag skulle endast betala 193 kr. De skulle skicka mig en ny faktura. Jag hade betalat fel avgift sedan oktober 2009 men de kunde inte göra något åt det. Det spelar ingen roll att man anmält sig som arbetslös hos a-kassan samt pratat med unionens ombudsmän om sin arbetslöshet. Man måste även ringa unionens medlemsregister för att ändra sina uppgifter. Undrar varför man inte får information om det hos de andra avdelningarna.


19/2-10. Idag mailade jag denna berättelse till unionens huvudkontor, till sundsvallstidning samt till justitiedeombudsmanne.

Mail fr jo: Er e-postskrivelse har inkommit till Riksdagens ombudsmän (JO) 2010-02-1908.49.5319/2-10 En ombudsman från unionen ringde och ville ha lite uppgifter. Han skulle återkomma till veckan. 25/2-10 Uppdatering på unionens sida under ”jag och unionen” :Arbetsmarknadsstatus

Arbetslös med ersättning 100%
oktober 2009 - februari 2010

25/2-10 Jag ringde unionens kundtjänst och frågade om varför det stod så, de hade ingen aning. Hon frågade varför jag inte skickat in mina kassakort. Jag har inte fått några kassakort, de har inte ens fattat ett beslut om jag ska få ersättning eller inte. Hon sa att det hade skickats ut ett nytt brev om begäran av kompletterande uppgifter den 23/2. Hon skulle be att min handläggare ringer upp efter kl 12 idag. 25/2-10 Ringde till ombudsmannen på unionens fackliga avdelning som skulle försöka reda ut mitt ärende. Han var dessvärre hemma med sjukt barn. Han skulle återkomma till arbetet imorgon och börja nysta i ärendet. 25/2-10 Kl 12:30 kom kassakorten, jag fyllde i dem och postade dem 13:30.

26/2-20 Ombudsmannen från unionen säger att det inte finns något han kan göra för att hjälpa mig.


1/3-10 Handläggaren ringde aldrig upp den 25:e så jag ringde till unionens kundtjänst idag. De sa att de kunde se att det låg en utbetalning till mig på torsdag (4/3-10). Jag bad att få prata med min handläggare. De sa att hon skulle återkomma till mig under dagen.

Senare så ringde jag igen för att få veta hur man skaffar internetkassan, det kunde inte kundtjänsten hjälpa mig med, man måste tydligen prata med handläggaren om det också. De skickade ett till meddelande till henne att hon skulle ringa mig under dagen.


2/3-10 Handläggaren ringde inte igår heller. Idag ser jag på min internetbank att jag kommer att få 4600 kr för 2 månaders arbetslöshet. Från den 11:e januari, inte den 7:e som det ska vara. Vilket betyder att jag kommer att få 153 kr/vardag istället för 320 kr/vardag som är det lägsta beloppet enligt kundtjänst. Jag skickade ett mail till unionens a-kassa idag kl 8:15, och ska se om man kan få tag på en handläggare den vägen, men de har ju inte svarat på mina tidigare mail. Bäst att jag ringer kl 9 ändå. Telefonräkningen till unionen är uppe i över 100 kr.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards